Doodmoe na een etentje? Slechte geluidskwaliteit afknapper restaurantbezoekers

Wat maakt een etentje geslaagd? Lekker eten uiteraard, vriendelijke bediening en een sfeervolle entourage? Allemaal waar. Maar wat veel restauranthouders vergeten is dat slechte akoestiek een absolute afknapper is voor veel gasten. “Voor het eten zou ik willen terugkomen, maar niet zolang de akoestiek zo slecht blijft.”

Niet voor niets kunnen bezoekers van restaurantsite Iens.nl sinds begin dit jaar ook het geluidsniveau beoordelen met een eenvoudige knop. Oprichter Iens Boswijk stelt in Het Parool dat “mensen willen weten of het lawaaiig is als ze uit eten gaan. Het draagt bij aan hoe je je bezoek beleeft, net als het eten, de bediening en de inrichting.” Er zijn meer initiatieven. Via de website zondermuziek.nl kunnen bezoekers horecagelegenheden zoeken waar geen muziek wordt afgespeeld.

Schreeuwen
Slechte verstaanbaarheid en hinderlijk geroezemoes kunnen eters dermate vermoeien dat het uitje waarnaar ze hebben uitgekeken uiteindelijk in het water valt. “We moesten schreeuwen om elkaar te kunnen verstaan”, zegt iemand in een review. “De akoestiek deugde niet, dus we wisten niet wat de sommelier ons te vertellen had.

Een ander, over een restaurant in Amsterdam-Zuid: “De akoestiek is werkelijk verschrikkelijk. Als je met z’n vieren gaat eten kun je de mensen aan de andere kant van de tafel niet meer verstaan. Je bent doodmoe aan het einde van de avond.” Via TripAdvisor zegt een bezoeker over een restaurant in Woubrugge: “Voor het eten zou ik hier wel terug willen komen, maar niet zolang de akoestiek zo slecht blijft.

Kritischer
Hoewel de economie weer aantrekt, hebben restauranthouders nog altijd te kampen met de de naweeën van de crisis. De afgelopen vijf jaar zag de sector een bestedingsterugloop van ruim twintig procent. Klanten die wel uit eten gaan, worden kritischer. Onderzoek wijst uit dat ze niet alleen een restaurant opzoeken vanwege de kwaliteit van het eten, “maar soms vooral voor verbinding met elkaar. Het contact met tafelgenoten en bediening moet dan wel mogelijk zijn”, stelt onderzoeksbureau Spronsen & partners.

55-plussers
Zeker voor 55-plussers, van wie het gehoor relatief vaker achteruit is gegaan, is slechte akoestiek een enorme afknapper. Uit onderzoek van de brancheorganisatie van de branchevereniging van Gezamenlijke Audiologische Industrieën Nederland (GAIN) blijkt dat 28 procent van de 55-plussers vaker een avondje uit zou gaan als er minder geluidsoverlast zou zijn.

Daar ligt dus een enorm potentieel. De reviews op websites als Iens en Tripadvisor laten ook zien dat restaurants die verbeteringen aanbrengen daarom gewaardeerd worden. “Veel dank dat jullie rekening hebben gehouden met mijn klacht over de slechte akoestiek in de bistro”, zegt iemand. “Ons plaatsje was goed en daar konden we met elkaar goed praten. Tip voor de akoestiek: doe wat aan het plafond. Dan is het denk ik opgelost.

Om voor klanten inzichtelijk te maken of een etablissement voldoende doet aan goede akoestiek heeft het Kenniscentrum Geluidsisolatie (KGI) het Akoestiek ok!-keurmerk ontwikkeld.

We kunnen u helpen!
Akoestisch spuit- en pleisterwerk kan de akoestiek in uw ruimte fors verbeteren. Wilt u weten wat er mogelijk is? Neem dan gerust vrijblijvend contact op!